Cei care se ocupă de promovarea cercetării și-au însușit cu mult timp în urmă o lecție importantă din comunicare: se folosească de „subiectul fierbinte” al zilei. Cu alte cuvinte, dacă atenția societății este intens canalizată pe o anumită temă, atunci subiectele din acea sferă sau tangențiale cu ea vor fi consumate cu mai multă curiozitate de public. În toamna aceasta, datorită alegerilor prezidențiale din SUA, unul dintre ele este Donald Trump.
În mod ironic, Donald Trump, cel care nu scapă nicio ocazie să îi persifleze pe oamenii de știință, îi ajută pe cercetători să își facă studiile mai vizibile. Un exemplu îl avem chiar în România, unde Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării de la UBB Cluj obține vizibilitate pentru un „Trump-metru”, un test electoral creat în colaborare cu cercetători ai unor universități din SUA și Olanda.
Numărul comunicatelor de presă academice despre diverse studii / cercetări / inițiative care fac trimitere spre Trump sau alegeri a explodat. Am selectat câteva exemple de comunicate de presă ale unor instituții, organizații de știință și universități. Toate sunt apărute în ultimele cinci zile.
- Experts see substantial danger to democratic stability around 2020 election, UNIVERSITY OF ROCHESTER (SUA)
- How Twitter takes votes away from Trump but not from Republicans — BOCCONI UNIVERSITY (Italia)
- Two million lost health coverage, thousands died prematurely in Trump’s first 3 years, PHYSICIANS FOR A NATIONAL HEALTH PROGRAM (SUA)
- From ‘fake news’ to ‘tremendous success’, JOHANNES GUTENBERG UNIVERSITAET MAINZ (Germania)
- Majority of Americans trust Biden to lead US healthcare system amid COVID-19 pandemic, WEST HEALTH INSTITUTE (SUA)
- ICE detention centers saw sustained outbreaks of vaccine-preventable diseases, says study, UNIVERSITY OF CALIFORNIA – SAN FRANCISCO (SUA)
- Facing up to the reality of politicians’ Instagram posts, UNIVERSITY OF GEORGIA (SUA)
- Forecasting elections with a model of infectious diseases, SOCIETY FOR INDUSTRIAL AND APPLIED MATHEMATICS (SUA)
O strategie asemănătoare de vizibilitate am folosit-o și eu pentru un material de relații publice, care a oferit un unghi inedit, românesc, asupra unei întâlniri istorice Trump și liderul Coreei de Nord.
Comunicatul a fost atunci preluat de numeroase canale media la nivel național, pentru că informația le-a oferit un conținut valoros, legat de „subiectul fierbinte” al acelei săptămâni.
Am subliniat „valoros” nu fără motiv. Pentru ca această strategie să aibă succes și să nu se întoarcă, asemenea unui bumerang, împotriva celor care au trimis comunicatul, aportul de informație trebuie să fie unul relevant, interesant și adecvat pentru context. Altfel, există riscul de bagatelizare și ridicol.
Ca în orice demers de comunicare, este mai importantă o strategie coerentă decât o acrobație momentană de succes.
Am mai scris despre strategia de adaptare le context în comunicare în Studiu de caz: cum am gândit un articol de știință despre rugăciunea „Tatăl nostru”.
Photo by Charles Deluvio on UnsplashÎn fiecare lună, trimit un newsletter despre Știință & Comunicare, cu articole care vorbesc despre cum poate fi mai bine promovată cercetarea în România. Include ce scriu aici, pe blog, dar și articole recente din alte limbi pe care le recomand și le comentez.
Vă puteți abona aici.