În lumea științei, despre Măgurele Science Park se aud lucruri din ce în ce mai bune. De la distanță, se vede ca o concentrare de viziune, știință, marketing și strategie publică. L-am auzit pe directorul executiv al Asociației Măgăurele Science Park, Mădălin Ioniță, spunând că „trebuie să învățăm ca oferta serviciului de cercetare sau cel tehnologic să fie atractivă și să știm să o prezentăm” și am dorit să aflu cum își propune să facă acest lucru. Tocmai susținusem prezentarea Și cercetătorii au o „bulă” a lor. Cum și de ce se comunică în afara ei, așa că am decis să îl întreb mai multe despre rolul comunicării și marketingului în zona cercetării.
Un pic de context: Măgurele Science Park va fi un parc științific complex în apropierea Bucureștiului. În prezent, Măgurele Science Park este o asociație, având ca membri fondatori Consiliul Județean Ilfov, Primăria Măgurele și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei. Scopul asociației este stimularea economiei regionale și creșterea competitivității economice prin intermediul transferului tehnologic și inovării. Unul dintre proiecte este dezvoltarea acestui Parc Științific și Tehnologic la Măgurele, județul Ilfov. Acesta va cuprinde un centru de transfer tehnologic, un centru de inovare, un muzeu al viitorului și un centru de recreațional. În 2018, au devenit membri asociați și Universitatea Politehnica din București și Universitatea din București.
Fizic, parcul științific este estimat să fie deschis peste aproximativ trei ani de zile în Măgurele, locație care a devenit cunoscută mai recent datorită proiectului ELI-NP. Acolo funcționează însă nouă institute de cercetare din domeniile: fizică și inginerie nucleară, laseri, plasmă și radiație, științe spațiale; fizica materialelor; fizica pământului; optoelectronică. (Lista instituțiilor aici).
Până la deschiderea parcului, Asociația deja lucrează: desfășoară activități cu scopul de a crea un spirit de colaborare între mediul academic și de cercetare, mediul de afaceri și autorități publice. Iar în mijlocul acestor eforturi se află comunicarea: „Nu credem că vom avea rezultatele scontate dacă nu vom reuși să creăm climatul de încredere dintre cel care poate furniza inovație și cel care ar trebui să o pună în practică, pentru nevoile pieței. Vom face acest lucru prin comunicare, prin întâlniri, astfel încât triunghiul cercetători, mediul de afaceri și autorități publice să funcționeze perfect”, a explicat Mădălin Ioniță. [După interviu, pe 12 decembrie a avut deja loc o astfel de întâlnire.]
Un public țintă esențial al inițiativei sunt cercetătorii ale căror rezultate pot fi valorificate și comercializate, dar care au nevoie de sprijin în promovare. „Am discutat cu mulți directori generali și științifici care au recunoscut că au lacune în modul în care institutele de cercetare își prezintă serviciile de cercetare si tehnologice. Aș vrea să vedem cum am putea împreună să eficientizăm această componentă de promovare”.
Pentru aceasta, Asociația Măgurele Science Park a adoptat o serie de bune practici, printre care organizarea unor cafenele de inovare, un program destinat tinerilor antreprenori și a unui eveniment mai larg – Forumul pentru Inovare și Antreprenoriat.
În plus, Asociația își propune să organizeze o serie de cursuri de instruire pentru cercetători, de la subiecte precum management de proiect până la gestionarea drepturilor de proprietate intelectuală și m-am bucurat să aflu că vor exista inclusiv cursuri în domeniul marketingului. Pe baza experienței de la propriile workshopuri de comunicare în știință pe care le-am susținut pentru cercetători pot spune că este una dintre cele mai mari nevoi neacoperite din zona academică. Abilitatea de a „traduce” cercetarea pe înțelesul unor persoane care nu provin din același domeniu este ceva ce poate fi stăpânit cu relativă ușurință, dar cu formare specializată în știință și exercițiu. E important doar să existe deschidere.
„Deschidere” a fost și cuvântul cheie pe care directorul executiv l-a folosit atunci când l-am întrebat ce și-ar dori să vadă din partea zonei de cercetare. În plus, ar fi nevoie de „cât mai multe inițiative, chiar paralele,dar cu obiectiv comun, un climat de încurajare a antreprenoriatului și sprijin universitar în generare de locuri de muncă, creare de startup-uri, generare de spin-off-uri.”
Mai multe despre Măgurele Science Park puteți afla de pe site-ul asociației.
Discursul complet despre Măgurele Science Park de la Conferința Națională a Comunității Educație pentru Știință poate fi văzut aici (de la min. 22)