C

Ce câștigă cercetătorii din comunicarea cu publicul larg

Directorul unui festival de știință ce are loc în peste 29 de țări scoate în evidență trei beneficii pentru cercetătorii care comunică cu publicul: obținerea mai facilă a finanțării, identificarea unor perspective noi în cercetare și bucuria de a putea împărtăși rezultatele unei munci de ani de zile.

Elodie Chabrol  este directoarea festivalului Pint of Science. Ea însăși cercetător în domeniul epilepsiei, a ales să se specializeze în comunicarea științei după ce a înțeles cât de importantă comunicarea în cercetare. Recent, a publicat un articol în care explică de ce comunicarea științei îi ajută pe cercetători să devină încă și mai buni în meseria lor.

Iată care sunt acestea:

  • Abilități de prezentare necesare în atragerea de fonduri: atunci când cercetătorii se implică în comunicarea cu publicul larg, învață să își prezinte munca fără să mai facă apel la jargon și termeni tehnici. Aceste abilități îi ajută mult în obținerea de finanțări, mai ales atunci când trebuie să explice, într-un mod accesibil, care ar fi valoarea pe care acea cercetare o aduce societății.
  • O nouă perspectivă: de multe ori, a primit feedback din partea cercetătorilor care au luat parte în festivalul Pint of Science că întrebările audienței, neașteptate, au fost o sursă de inspirație, care i-a ajutat pe cercetători să regândească soluții într-un mod proaspăt.
  • Bucuria unui rezultat: „Ați încercat vreodată să le explicați prietenilor sau la o masă de familie ce rezultat inovativ ați obținut și să fiți dezamăgit de privirile nedumerite pe care vi le aruncă?” – întreabă autoarea. Comunicarea științei este modalitatea prin care cercetătorii pot împărtăși cu lumea rezultatele muncii lor.

Avem mereu nevoie de finanțare și de politicieni de partea noastră

Pe lângă cele trei motive, autoarea mai menționează încă unul, unde beneficiul aparține comunității: finanțarea. „Avem mereu nevoie de finanțare și de politicieni care să fie de partea noastră și cred că modalitatea de a obține acest lucru este să implicăm mai mult publicul”.

Personal, aș adăuga că declarația de mai sus provine de la o persoană care activează acum în Marea Britanie, acolo unde investiția în cercetare ajunge la 1,69% din PIB. În România? 0,5% din PIB. Asta înseamnă, printre altele, că avem nevoie de încă și mai multă comunicare a științei decât „celebrii” cercetătorii britanici.

Sursă imagine: Hindawi (licență CC BY)

CategoriiFără categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *