D

De ce eșuează comunicatele de presă despre proiecte

Comunităţii ştiinţifice nu îi sunt străine comunicatele de presă, cel puţin la nivelul formal al acestora. Proiectele ştiinţifice sunt deseori însoţite de clauze de trimitere a unui comunicat de presă la deschiderea şi încheierea acestora, dar atunci când sunt scrise doar ca o formalitate, au – în cel mai bun caz – impact inexistent, iar în cel mai rău caz îndepărtează presa cu totul de abordarea acelui subiect.

De multe ori, comunicatele de presă sunt scrise stufos şi neinteligibil, în numele unor norme europene sau impuse de finanţatorii proiectelor.

Rezultatul este că acel comunicat de presă este publicat sub formă de reclamă, adică în spațiu plătit, sau este preluat de prea puține publicații.

Iată care sunt cele mai frecvente greșeli din comunicatele de presă despre proiecte:

  • Sunt prea birocratice – multiplele aprobări determină întârzierea informaţiilor interesante, iar enumerarea numeroaselor procedure în textul comunicatelor nu face decât să ascundă adevăratul mesaj.
  • Sunt scrise “cu susul în jos” – cele mai neinteresante informaţii (detaliile) sunt plasate la începutul comunicatului, iar cele mai interesante la sfârşitul acestuia
  • Informaţii lacunare sau lipsă – redactarea comunicatului de presă trebuie să aibă la bază ce vrea să ştie jurnalistul
  • Jargon specializat – cum ar fi “Proiect comunitar de sprijinire a angajabilităţi” în locul “UE plănuieşte să creeze locuri de muncă!”

Cerinţele instituţionale, până şi pentru cele mai birocratice proiecte de cercetare, nu trebuie să afecteze mesajul comunicatului de presă.

Prima regulă a unui comunicat de presă reuşit este să fie despre un subiect interesant, cel puţin din punctul de vedere al jurnalistului. Iar ce este interesant depinde de un singur factor: publicul.

Ce înseamnă interesant? Am scris despre asta cu altă ocazie: Cum se stabilește dacă este „interesantă” o noutate din știință.

Dacă aveți nevoie de sprijin pentru promovarea unui proiect de cercetare, nu ezitați să mă contactați.

Photo by Jodie Walton on Unsplash

În fiecare lună, trimit un newsletter despre Știință & Comunicare, cu articole care vorbesc despre cum poate fi mai bine promovată cercetarea în România. Include ce scriu aici, pe blog, dar și articole recente din alte limbi pe care le recomand și le comentez.
Vă puteți abona aici.

CategoriiFără categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *